СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ ПІДПРИЄМСТВ – ВИРОБНИКІВ АЛКОГОЛЬНИХ НАПОЇВ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Лариса Козин ТНЕУ

Ключові слова:

Корпоративна соціальна відповідальність (КСВ), соціально-відповідальний маркетинг (СВМ), стейкхолдери, політика саморегулювання, «відповідальне споживання алкоголю» («responsible drinking»)

Анотація

Проаналізовано  специфіку  діяльності  підприємств –  виробників  алкогольних напоїв  з  точки  зору  їх соціальної відповідальності, а  також  її реалізацію  через  інструменти  соціально-відповідального  маркетингу.  На  основі аналізу досвіду в цій  сфері провідних  європейських виробників алкогольної продукції сформовано  інтегровану структуру соціально-відповідального маркетингу в частині просування продукції на ринок для підприємств даної галузі економіки.

 

Посилання

Bowen H. R. Social responsibilities of the businessman / H. R. Bowen. – N. Y. : Harper&Row, 1953. – 276 p.

Котлер, Філіп. Корпоративна соціальна відповідальність : як зробити якомога більше добра для вашої компанії та суспільства / Філіп Котлер та Ненсі Лі ; [за ред. Л. Савицька ; пер. з англ. С. Яринич]. — К. : Вид-во О. Капусти : Агенція «Стандарт», 2005. — 285 с.

Грішнова О. Соціальна відповідальність бізнесу: сутність, значення, стратегічні напрями розвитку в Україні / О. Грішнова // Україна: аспекти праці. – 2010. – № 7. – С. 3–8.

Керівництво по соціальній відповідальності ISO 26000 [Електронный ресурс]. – Pежим доступу : http://www.iso.org/iso/catalogue_detail?csnumber=42546.

Благов Ю. Е. Концепція корпоративной социальной ответственности и стратегическое управление / Б. Благов // Российский журнал менеджмента. – 2004. – № 3. – С. 17–34.

Schwartz G. Мarketing: The Societal Concept // University of Washington Business Review. – 1971. – Vol. 31. – Р. 33-38.

Kotler P. What consumerism means for marketers // Harvard Business Review. – 1972. – Vol. 50. – Р. 48-57.

McColl-Kennedy J. R., Kiel G. F., Lusch R. F. & Lusch V. N. Marketing: Concepts and Strategies. – 2-nd ed. – Melbourne: Nelson Thomson Learning,1994. – 877 p.

Alcoholic Beverages (distilled spirits) – a global strategic business report [Electronic resource]. – Access mode: http://www.strategyr.com/pressMCP-2201.asp.

Park C. W., MacInnis D. J., Priester J., etc. Brand Attachment and Brand Attitude Strength: Conceptual and Empirical Differentiation of Two Critical Brand Equity Drivers [Electronic resource]. – Access mode: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/SSRN_ID1691794_code640676.pdf?abstractid=1605782&mirid=1.

Ringold D. J. Responsibility and brand advertising in the alcohol beverage market: The modeling of normative drinking behavior // Journal of Advertising. – 2008. – Nr.37. – Р. 127–141.

World Health Organization: Global Status report on alcohol and health 2011 [Electronic resource]. – Access mode: http://www.who.int/entity/ substance_abuse/publications/global_alcohol_report/msbgsruprofiles.pdf.

Аnderson P. The Impact of Alcohol Advertising: ELSA project report on the evidence to strengthen regulation to protect young people. Utrecht: National Foundation for Alcohol Prevention (2007). [Electronic resource]. – Access mode: http://www.eucam.info/content/bestanden/elsa_4_report_on_impact.pdf.

Добрынина Е. Рюмка за маму, рюмка за папу // Российская газета. – 2011. – № 5592. – C. 12.

Alcohol and Public Health: Fact Sheets // http://www.cdc.gov/alcohol/factsheets/underage-drinking.htm.

Лебедь Р. Україна і алкоголізм: хто кого? [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.bbc.co.uk/ukrainian/entertainment/2012/01/120125_ alco_children_rl.shtml.

The Impact of Alcohol Advertising on Teenagers in Ireland: Commissioned Research by the Health Promotion Unit, Department of Health and Children (2001) [Electronic resource]. – Access mode: http://www.healthpromotion.ie/uploaded_docs/Alcohol_Advertsing_Document.pdf.

European Information System on Alcohol and Health (EISAH) [Electronic resource]. – Access mode: http://apps.who.int/ghodata/?theme=GISAH &region=euro.

SpiritsEUROPE evaluation of the EU Strategy to support Member States in reducing alcohol‐related harm 2006‐2012 and сontribution for its renewal [Electronic resource]. – Access mode: http://www.spirits.eu/files/34/march-2012--contribution-eu-strategy.pdf

TV Advertising restrictions and alcohol consumption: Some European case studies [Electronic resource]. – Access mode: http://www.egta.com/ alcohol/documents/tv_ad_restrictions_trends_in_alcohol_consumption_05_11.pdf&sa=U&ei=71jVUOe-K_CX0QXMlYGwBg&ved=0CAkQFjAB&client =internal-uds-cse&usg=AFQjCNFq_FFyVvylbyWiKNvm8kJvM7YPig.

Maxwell J.W., Lyon T.P., Hackett S.C. Self-regulation and social welfare: the political economy of corporate environmentalism [Electronic resource]. – Access mode: http://papers.ssrn.com/sol3/Delivery.cfm/98100704.pdf? abstractid=135628&mirid=1.

Levels of Consumption, Recorded adult per capita consumption, from 1961, Total: European Information System on Alcohol and Health (EISAH) [Electronic resource]. – Access mode: http://apps.who.int/ ghodata/ ?theme=GISAH&region=euro.

Communication from the Commission to the European parliament, the council, the European economic and social committee and the committee of the regions: A renewed EU strategy 2011-14 for Corporate Social Responsibility [Electronic resource]. – Access mode: http://eurlex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0681:FIN:EN:PDF.

The World’s Five Biggest Alcohol Companies by Market Cap [Electronic resource]. – Access mode: http://seekingalpha.com/article/198673-the-worlds-five-biggest-alcohol-companies-by-market-cap?source=feed.

Connecting for a Better World: 2011 Global Citizenship Report Anheuser-Busch InBev [Electronic resource]. – Access mode: http://www.abinbev.com/go/social_responsibility/global_citizenship_report.

Diageo Marketing code: Promoting Responsible Drinking [Electronic resource]. – Access mode: http://srreport2012.diageoreports.com/media/308109/diageo%20marketing%20code%20july%202012.pd.

Вебсайт об алкоголе DRINKiQ от Diageo отмечен высокой наградой [Електроннмй ресурс]. – Режим доступу: http://popsop.ru/29881.

Heineken: Sustainability [Electronic resource]. – Access mode: http://www.heinekeninternational.com/sustainability_our_priorities.aspx.

CSR in Pernod Ricard [Electronic resource]. – Access mode: http://pernod-ricard.com/80/csr.

##submission.downloads##

Опубліковано

22.09.2017

Як цитувати

Козин, Лариса. «СОЦІАЛЬНО-ВІДПОВІДАЛЬНИЙ МАРКЕТИНГ ПІДПРИЄМСТВ – ВИРОБНИКІВ АЛКОГОЛЬНИХ НАПОЇВ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ ДОСВІД». Журнал європейської економіки, вип. 12, вип. 3, Вересень 2017, с. 358-79, https://jeej.wunu.edu.ua/index.php/ukjee/article/view/666.

Номер

Розділ

МІКРОЕКОНОМІКА